Elektrische auto thuis opladen
Uw elektrische auto thuis opladen, hoe doet u dat? In dit artikel leggen we uit waar u op moet letten als u uw elektrische of plug-in hybride auto thuis wilt opladen.
LAADKABEL OF LAADSTATION KOPEN? NAAR DE SHOP
De volgende zaken zijn van belang om rekening mee te houden als u een elektrische auto bij u thuis wilt opladen. Per punt geven we meer uitleg en tips verderop in dit artikel.
- Wat is het maximale amperage waarmee uw auto opgeladen kan worden?
- Kan uw auto 1, 2 of 3 fasig laden?
- Wat is de standaard maximale netstroom die u thuis kunt leveren?
- Hoe snel wilt u dat uw auto opgeladen is?
- Kiest u een laadstation of een mobiele thuislader?
- Kiest u een laadstation met een vaste laadkabel of een outlet?
We behandelen hieronder nu de bovengenoemde punten waarna u een goede keus zou kunnen maken over welk laadstation of welke laadkabel het meest geschikt is voor uw situatie.
1. Wat is het maximale amperage waarmee uw auto opgeladen kan worden?
Het amperage waarmee uw auto maximaal opgeladen kan worden verschilt per merk en model auto en vaak verschilt het ook nog eens per model. Bepaal dus eerst goed met welk amperage uw auto maximaal geladen kan worden. Hoe hoger dit amperage hoe sneller uw auto geladen kan worden. Let op: dit hoeft zeker niet het amperage te zijn waarmee u daadwerkelijk gaat laden.
2. Kan uw auto 1, 2 of 3 fasig laden?
Een tweede belangrijk gegeven om te weten is het aantal fasen waarmee uw auto geladen kan worden. Als uw auto met 3 fasen kan laden dan kan uw auto 3 keer zo snel geladen worden dan dat uw auto laadt met 1 fase. Het aantal fasen is van belang bij de keus van een laadstation, maar ook bij een laadkabel. U kunt uw 3 fasige auto prima laden met een 1 fasige laadkabel, het laden gaat dan echter wel met maximaal 1 fase. Dit is dus wel iets om rekening mee te houden.
3. Wat is de standaard maximale netstroom die u thuis kunt leveren?
In Nederland zijn de netaansluitingen voor huishoudens in 95% van de gevallen uitgevoerd met 1 fase 35 (soms 40 ampere) of 3 fase 25 ampere (3 x 25A). Een 16A (3,7Kw) laadstation kan hierdoor vrijwel altijd geplaatst worden zonder uitbreiding of verzwaring van uw netaansluiting. Het laadstation dient wel op een separate groep in de meterkast aangesloten te worden. Heeft u een 10A aansluiting dan kunt u met maximaal 10A laden. Houdt hier rekening mee met de installatie en de instellingen in het laadstation of bij de instellingen in de mobiele laadkabel of het mogelijk instelbare laadvermogen in uw auto.
Wilt u met meer vermogen (lees sneller laden) kunnen laden dan uw huidige netaansluiting, dan moet u uw netaansluiting laten verzwaren. Verzwaren van uw netaansluiting kost meestal geld. Het kost eenmalig een bedrag afhankelijk van de verzwaring en het kost jaarlijks een bedrag aan vastrecht. Bepaal dus goed of u de verzwaring echt nodig hebt en weeg de extra kosten af tegen het resultaat van sneller laden. Bij uw netbeheerder op de site site kunt u makkelijk en snel lezen wat de kosten voor verzwaring van uw aansluiting zullen zijn.
Een andere optie om sneller te laden is gebruik te maken van een laadstation met load balancing. Dit wordt ook wel dynamic load balancing genoemd en het houdt in dat uw laadstation of laadpaal rekening houdt met het totale energieverbruik in uw woning of energienet. De restenergie binnen uw aansluiting gebruikt het slimme laadstation dan vervolgens om de auto('s) op te laden. Met een laadpaal met dynamic load balancing laadt u dus altijd maximaal snel binnen uw huidige aansluiting en zorgt u er tevens voor dat uw stoppen en hoofdzekering nooit doorbranden of doorslaan.
4. Hoe snel wilt u dat uw auto opgeladen is?
Deze vraag gaat hand in hand met bovenstaande punt over de netaansluiting van uw woning. De meeste mensen willen altijd zo snel mogelijk kunnen laden. Maar is dat wel echt nodig? Bepaal goed voor uzelf hoe lang het laden van uw auto mag duren en bepaal op basis daarvan met welk vermogen u dit kunt bereiken.
Een voorbeeld:
U heeft een Renault Zoe R90 Entry met een 25,9 kWh accu en deze auto kan laden met 3 x 32A (7,4 kWh). De auto kan dus geladen worden met 22,2 kWh (3 x 7,4 kWh) per uur en zou na ongeveer 70 minuten (25,9 / 22,2 = 1,16 uur) van leeg naar volledig vol geladen kunnen worden.
De vraag hierbij is natuurlijk voor u: is het echt nodig om uw auto, indien thuis opgeladen, zo snel te kunnen laden? Veelal zult u nadat u thuis komt van uw werk de auto aansluiten aan uw laadpunt thuis en de volgende dag de auto weer meenemen voor uw werk. Als dat het geval is dan heeft u dus veel meer tijd beschikbaar dan dat de auto nodig heeft om opgeladen te worden. Kies in dat geval voor een laadbox met een minder groot laadvermogen om kosten te besparen. Stel u kiest in dit geval een laadstation met het vermogen van 3 x 16A. Dat is de helft van het maximum laadvermogen dat de auto aankan. Het laden duurt nu dus 2 keer zo lang, in dit geval dus 140 minuten. Als dat snel genoeg is dan kunt u dus prima kiezen voor dit mindere vermogen van uw laadstation. Het scheelt u honderden euro’s per jaar aan vastrecht en het laadstation zelf is ook goedkoper in aanschaf.
Een ander voorbeeld:
U heeft een Mitsubishi Outlader PHEV met een 12 kWh accu en deze auto kan laden met maximaal 1 x 16A (3,7 kWh). Deze accu is dus met het maximale laadvermogen in zo’n 3,5 uur volgeladen (12 / 3,7 = 3,24 uur).
Als u wilt dat uw Mitsubishi met maximaal vermogen geladen kan worden dan kiest u een laadopstelling van 1 x 16A en een laadkabel die ook 1 x 16A aankan. In veel huishoudens zal 1 x 16A al wel aanwezig zijn, dus u hoeft dan niets te wijzigen aan uw netaansluiting. Stel u heeft een 10A aansluiting, in dat geval kunt u uw aansluiting vergroten of u kunt uitrekenen of uw auto voor uw snel genoeg laadt met 10A. Met 10A (2,31 kWh) zal uw auto in ongeveer 5,2 uur geladen zijn (12 / 3,21 = 5,19). Als dat snel genoeg is hoeft u niets te doen aan uw netaansluiting en kunt u gewoon laden met 10A. Let wel op dat u de instellingen in het laadstation, mobiele laadkabel en/of laadinstellingen in de auto goed instelt.
5. Kiest u een laadstation of een mobiele thuislader?
Deze vraag is erg afhankelijk van het antwoord op bovenstaande vragen. Als u vastgesteld heeft dat u voldoende laadvermogen heeft aan 1 x 16A dan kunt u die 16A prima uit het gewone stopcontact halen. U hoeft dan geen laadstation of laadpaal te laten installeren. U kunt dan gewoon gebruik maken van een mobiele lader en die aansluiten op een gewoon 220V stopcontact. Let er wel op dat u dat doet op een aparte groep. Als u uw auto laadt met bijvoorbeeld 10 of meer ampere op een groep en u gaat daarna andere verbruikers aanzetten dan kan uw stop doorslaan (ook wel genoemd: ’eruit’ vliegen :-).
Redenen voor de keus van een laadstation of laadpaal
U kiest een laadstation of laadpaal als u bijvoorbeeld geen mobiele thuislader/ laadkabel over de grond wilt hebben liggen of als u geen goed stopcontact in de buurt heeft. U kiest een laadstation als u een nettere oplossing wilt voor het laden van uw auto. Een laadpaal of laadbox ziet er vaak netter uit dan een lossen kabel vanuit de garage. Het gebruiksgemak van een laadstation is ook hoger. Zeker een laadstation met een vaste kabel is erg makkelijk in het gebruik. In het volgende deel leest u meer hierover. Verder kunt u een laadstation uitbreiden met een kWh meter zodat u het stroomverbruik van de auto kunt bijhouden voor bijvoorbeeld verrekening in uw boekhouding.
6. Kiest u een laadstation met een vaste laadkabel of een outlet?
Als uw keuze is gevallen op een vast laadstation en u weet met welk amperage u wilt laden dan heeft u nog de keus tussen een laadstation met een vaste laadkabel of een station zonder laadkabel, de zogenaamde outlet.
Laadstation met vaste laadkabel
Een laadstation met een vaste laadkabel geeft u maximaal gebruiksgemak. U parkeert uw auto, pakt de kabel van het station en plugt die in, klaar. U kunt vaak nog kiezen tussen een rechte of een gekrulde vaste laadkabel. Een gekrulde kabel rijkt minder ver en er blijft altijd wat spanning op de kabel staan waardoor deze niet op de grond komt te liggen. Dat kan een voordeel zijn. Een rechte kabel is vaak wat langer en daarmee bent u dan wat flexibeler als het gaat om het parkeren ten opzichte van het laadpunt.
Laadstation outlet
Het laadstation type outlet is een laadstation zonder vaste kabel. Het werkt hetzelfde als bij een openbaar laadstation, u parkeert de auto, pakt uw laadkabel uit uw achterbak en plugt deze in bij uw auto en vervolgens in de outlet. De outlet heeft altijd een type 2 stopcontact, net als bij de openbare laadpunten. Een voordeel van een outlet is dat deze wat goedkoper in aanschaf zijn en u kunt (als u al een laadkabel had) uw huidige laadkabel voor openbare laadpunten gebruiken.
De kosten voor het opladen van uw auto
Wilt u meer weten over de kosten per gereden kilometer met uw elektrische auto? Lees dan ook dit artikel.
LAADKABEL OF LAADSTATION KOPEN? NAAR DE SHOP
Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is Laadkabeldiscounter.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan Laadkabeldiscounter.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.