Wat zijn de voordelen en nadelen van thuis autoladen via het stopcontact?
Wilt u een mobiele thuislader kopen om uw auto mee op te laden via het 220-230 volts stopcontact? Of kiest u toch beter voor een vast laadstation voor het opladen van uw elektrische of hybride auto thuis? Lees hier over de voordelen en nadelen van laden via Schuko in combinatie met een mobiele laadkabel.
Met een mobiele thuislader laadt u de elektrische auto op via het normale stopcontact: het stroomnet op 220-230. Het laden van de auto bij huis kan hiermee dus gewoon via het standaard Schuko stopcontact. Er zijn hiervoor mobiele laders op de markt van Type 1 en Type 2. Een mobiele lader Type 1 heeft aan één van beide zijden een gelijksoortige stekker: deze past op auto's met een aansluiting voor Type 1. Aan de andere zijde bevindt zich een stekker voor het normale stopcontact. Voor mobiele laders Type 2 geldt hetzelfde, maar dan met aan één zijde een stekker gemaakt voor auto's met een aansluiting voor Type 2.
Auto laden via stopcontact gebeurt veel
De elektrische of hybride auto thuis via het reguliere stopcontact opladen is zeer gebruikelijk. De snelheid van laden is zeker voor auto's met een kleinere accu en dito range vaak voldoende: een avond/nachtje aan het 230V stopcontact met de mobiele lader, volstaat.
Thuislader en veiligheid
Mobiele laders zijn onder meer beveiligd tegen overladen en zowel onder- als overspanning. Dit type laders Type 1 en Type 2 voor thuisgebruik die u kunt kopen op Laadkabeldiscounter.nl zijn ook voorzien van de functie 'automatische herstart'. Mocht er eens sprake zijn van bijvoorbeeld een dip in het stroomnet, dan komt de voortgang van het EV laden niet in gevaar.
Een mobiele thuislader is high tech
Een mobiele thuislader is mogelijk een grotere aanschaf dan u vooraf zou denken. Een mobiele lader om de elektrische auto naar behoren mee op te laden is echter niet 'zomaar' een kabel. Zo zit er een soort elektronisch kastje in verwerkt. Dit high tech kastje verzorgt alle communicatie tussen de laadapparatuur van de elektrische auto en de stroombox.
Elektronische beveiliging tegen onder andere piekstromen 220-230v
In andere woorden: dit gedeelte vervangt feitelijk de elektronische functionaliteiten van het laadstation, met het oog op het 'praten' tussen lader en auto. Dit betreft onder andere de communicatie over het moment waarop het laden moet stoppen. Maar dit kastje van de mobiele laadkabel beschermt uw auto ook tegen piekstromen in het 220-230 volt net. Wij houden overigens ook de prijzen van mobiele laders zo laag mogelijk in de markt!
> Wel of niet laden gewoon via het stopcontact?
Is laden van uw auto met 1 x 16A in uw situatie voldoende? Dan haalt u deze 16A met de mobiele lader zo uit het gewone 220-230V stopcontact en is een laadstation of laadpaal (laten) installeren niet nodig. Zorg wel voor een aparte groep, zodat er géén stoppen doorslaan.
Of toch een vast laadstation zoals een wandlader?
Een vaste laadpaal of laadbox (wandlader) ziet er in de regel netter uit dan het gebruik van de kabel van een losse mobiele lader via het stopcontact in de woning of garage. Daarnaast is de gebruiksvriendelijkheid van een laadstation groter, zeker wanneer sprake is van een laadbox met vaste kabel. Bovendien zijn veel laadstations uitgerust of uit te breiden met een kWh meter. Ideaal voor (boekhoudkundig) inzicht in het stroomverbruik van uw elektrische auto. Een laadstation is ook dé oplossing voor als u geen goed stopcontact in de buurt heeft.
Disclaimer
Ondanks een grote mate van zorgvuldigheid in het vervaardigen van de content op deze pagina, is Laadkabeldiscounter.nl niet aansprakelijk voor onverhoopte fouten, onvolledigheid of andere tekortkomingen van deze uitleg. Noch kan Laadkabeldiscounter.nl, zijnde wederverkoper en géén installateur, aansprakelijk worden gesteld voor enig foutief gebruik van de via ons gekochte producten en eventuele negatieve gevolgen daarvan. Lees altijd de gebruiksaanwijzing, ken de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en win bij twijfel altijd verder informatie in. Zie ook onze disclaimer: 4.b Content en aansprakelijkheid.