De verschillende typen stekkers

De verschillende typen stekkers

De verschillende typen stekkers die gebruikt worden bij het laden van auto's worden in dit artikel beschreven.

Het “type” van het laadpunt en de aansluiting van de auto geeft aan welke stekker er gebruikt moet worden. We beschrijven hier de verschillende soorten stekkers die gebruikt worden voor de laadkabel.
 

Type 1 aansluitingType 1 stekker
Type 1Dit is de zogenaamde Yazaki stekker. In de VS en Japan lijkt deze SAE J1772 stekker de standaard te worden voor het huis- tuin- en keuken laden.


Met deze stekker kun je mode 2 en mode 3 laden. Op mode-3 is het maximale vermogen 19kW. Deze stekker is bedoeld voor het laden met 1 fase.


Auto’s met aan autozijde deze aansluiting zijn: Audi E-tron, Cadillac ELR, Chevrolet Volt, Citroën C-zero, Fisker Karma, Ford Focus Electric, Honda Jazz EV, Mini-E, Mitsubishi Outlander PHEV, Mitsubishi iMiEV, Nissan E-NV200, Nissan Leaf, Opel Ampera, Peugot Ion, Peugot Partner Electric, Renault Fluence, Renault Twizy, Smith Edison, Still Mia Electric, Toyota Prius Plug-in, Volkswagen E-Up, Volkswagen E-Golf en de Volvo C30 DRIVe Electric.


Omdat vrijwel alle openbare laadpunten een type 2 (ook wel Mennekes genoemd) aansluiting aan de zijde van de laadbox hebben is de oplaadkabel die we aanbieden een converterkabel van 3 fase naar 1 fase (van type 2 naar type 1) waardoor u met 1 fase laadt.
 

Type 2 aansluitingType 2 stekker
Type 2In europa is de Mennekes stekker (officieel VDE-AR-E_2623-2-2) de standaard voor openbare laadpunten. Het is een krachtstroom stekker die tot 44kW (400V/64A) kan laden. De type 2 laadkabels die wij aanbieden kunnen maximaal tot 32A laden. Dat is overigens meer dan voldoende omdat de meeste laadpunten niet zwaarder kunnen leveren. In het geval dat dat wel aangeboden wordt dan heeft het laadpunt meestal een vaste kabel en stekker beschikbaar (bij mode 4 laden is dat geval). Klik hier voor onze type 2 laadkabels.
 

Chademo stekker
De chademo snellaadstekker heeft geen “type” aanduiding. Voor het snelladen zijn de type-1, 2 en 3 stekkers niet geschikt.
 

Er zijn verschillende snellaad alternatieven in omloop, maar de CHAdeMO stekker lijkt de standaard te worden. Deze snelladers laden met gelijkstroom onder maximaal 500V en 125A (dus 63kW) . Omdat geladen wordt met gelijkstroom hoeft de omvormer in de auto de stroom niet eerst gelijk te stellen waardoor het laden veel sneller kan gaan. De stroom gaat rechtstreeks de accu in.
 

Met deze stekker kun je de meeste elektrische auto’s in een half uur opladen.
 

Combo stekker
Type 2 combo stekker voor elektrische auto’s zal vanaf 2017 de standaard worden. Deze stekker is zowel geschikt voor AC (wisselspanning) als voor DC (gelijkspanning/ snelladen).